Foldal : Futamelzetes - Francia Nagydij |
Futamelzetes - Francia Nagydij
Heikki 2008.12.23. 00:57
Ha hinni lehet Bernie Ecclestone-nak, a Forma-1 sztrjai a htvgn utoljra adnak egymsnak randevt Magny-Cours-ban.
Nem a vletlen mve, ha a bevezett olvasva valakinek rjn s rzse tmad: mr egy ve is azzal riogattuk olvasinkat, hogy el kell bcszniuk Magny-Cours szlvszgyors siknjaitl, a htvgn mgis itt rendezik meg a 93. Francia Nagydjat.
A felelssg teljes egszben Bernie Ecclestone-t terheli. volt az, aki kt egymst kvet vben is bejelentette, hogy a mrskelt npszersgnek rvend plya kikerl a versenynaptrbl. Az F-1 ura s a francia kormny tavaly mg mentvet dobtak a futamnak, Ecclestone azonban nem titkolja, hogy Valencia s Szingapr mintjra utcai versenyt akar rendezni Prizsban, lehetleg a Champs-lyses-n.Csakhogy a dolgok jelenlegi llsa szerint ez legkorbban 2010-ben vlhat valra, gy jvre valsznleg egyltaln nem lesz Francia Nagydj. Erre a Forma-1 letre hvsa ta mindssze egyszer volt plda: 1955-ben, amikor a Le Mans-i tragdia keltette sokk miatt trltk a futamot. Franciaorszg radsul a sportg szlhazja: 1894-ben Prizs s Rouen kztt tartottk az els autversenyt, tizenkt vvel ksbb pedig az els Grand Prix elnevezs viadalt, amelyet a magyar Szisz Ferenc nyert meg egy Renault volnjnl.Hagyomnyok ide vagy oda, Magny-Cours-t nemigen kedvelik az istllk. Az orszg kells kzepn, a nagyobb vrosoktl tbb szz kilomterre fekv aszfaltcsk nem nagyon vonzza a szponzorok kpviselit, s hollywoodi sztrok helyett itt legfeljebb a globalizci ellen tntet francia parasztok keltenek feltnst (lsd 2005). A mrnkk s a versenyzk ellenben rtkelik a munkavgzshez idelis bukolikus nyugalmat, ami Monacban vagy Melbourne-ben ismeretlen fogalom.A plyt 1960-ban egy helyi farmer ptette a tanyjhoz tartoz birtokon, majd hrom vvel ksbb idekltztt a hres cole de pilotage Winfield versenyziskola, ahol tbbek kztt Franois Cevert s Jacques Laffite tanulta a mestersg rejtelmeit. A '80-as vek vgn a plyt a kormny tmogatsval modernizltk, s 1990 ta itt rendezik a Francia Nagydjakat. Magny-Cours neve azta egybeforrt Michael Schumachervel, aki egyedlll mdon nyolcszor diadalmaskodott itt, s stlszeren a krrekordot is tartja.
Szeret, nem szeret
Az aszfaltcsk jelenlegi formjban 4411 mter hossz, s igencsak ellentmondsos megtlsnek rvend. "Magny-Cours egyike azoknak a plyknak, amelyeket egyltaln nem lvezek" - ismerte el Giancarlo Fisichella. - "Itt szenvedtem el legnagyobb F-1-es balesetemet 2002-ben, amikor a versenyt is ki kellett hagynom, teht nincsenek kellemes emlkeim a plyrl, s semmilyen kihvst nem tallok benne."Az joncslt futamgyztes Tibike nem rt egyet az olasz veternnal. "Sokak szmra Magny-Cours unalmas hely, n azonban nagyon szeretem" - mondta a BMW versenyzje. - "rdekes plya, mert mindenfle kanyar megtallhat rajta: gyors s lass, kt temps sikn, meg egy kemny hajt."Magny-Cours legfbb nevezetessge a kt szlvszgyors sikn: a Nrburgringknt is emlegetett 6-7-es, valamint a 11-12-es kanyarkombinci. A piltk itt 250 km/ra felett cikznak, ami nemcsak ltvnyos, hanem nehz is. "Nem lehet egyszeren rdobni az autt az vre, rendkvl preczen kell megkzelteni ket" - mutat r a McLaren-es Heikki.Klnsen a msodik siknt nehz tkletesen bevenni. "Ez nmileg lassabb, mint az els, de roppant vatosan kell pozcionlni az autt, mivel egy kisebb dombtet egy pillanatra vakk teszi a cscspontot" - magyarzza Levi, a Renault piltja. - "Ha jl helyezkedsz, ppen rinteni fogod a jobb oldali kerkvett, de ha nhny centivel elvted, akkor fel kell engedned a gzpedlt, s eldobsz 0.3 msodpercet."Hasonlan techniks a 2-es szm hossz jobbos, amit egy kisebb vlgy nehezt. Az autk htulja a bejratnl gyakran instabil, mg a kanyar kzepn alul-, a kijratnl pedig tlkormnyzottsggal kzdenek a piltk. A clegyenesre vezet, alattomosan lass siknban a kerkvetk agresszv, de pontos hasznlata rejti a legnagyobb kihvst.Mivel a hajt eltti egyenesre vezet elnyjtott kanyarban a kvet aut sok leszort ert veszt, a Francia Nagydj ltalban kevs elzst hoz. Hamann ugyanakkor leszgezte: "Magny-Cours-ban nem a legknnyebb elzni, de ktsgkvl lehetsges. Be lehet bjni az Adelaide bels vn, s az utols eltti kanyarban is nylik nmi esly." Mivel az angol 10 rajthelyes bntetssel vrja a htvgt, valsznleg a gyakorlatba is t kell majd ltetnie az elmletet. Ert merthet belle, hogy tavaly Adrino a leglehetetlenebb helyen, az egyik gyors sikn eltt sikerlt kifkeznie Csabinak.
Sima gy
Monaco s Montreal extrm kihvsai utn Magny-Cours mszaki szempontbl tlagos plynak szmt, a mrnkknek azonban nincs knny dolguk. A klnlegesen sima aszfalt ugyanis rendkvl rzkeny a hmrsklet vltozsaira, s az optimlisnak hitt belltsokat mr egy nhny perces felhtvonuls is felborthatja . A tavalyi versenyhtvgn 22 fok volt a plya hingsa, s gy nehz biztostani a gumik idelis zemi-zleti hmrsklett."A plyn tbbfle burkolat is tallhat, radsul a kr ktharmadt az elz futam eltt jraaszfaltoztk" - emlkeztetett a Bridgestone sportigazgatja, Hirohide Hamashima. - "Ha st a nap, a borts nagyon gyorsan felforrsodik, s ez a szllel prostva nagyon megnehezti a tkletes belltsok megtallst."Ennek ellenre Magny-Cours nem szmt gumigyilkos plynak, gy a japn cg a lgy s a szuperlgy abroncsokat bocstja a csapatok rendelkezsre. E keverkek utoljra Bahreinben kerltek bevetsre.Az aerodinamikai belltsok nem okoznak nagy fejtrst: a gyors kanyarokban fontos a nagy leszort er, gy a szrnylls meredeksge tzes skln 8 egysg krl alakul. A hts egyenesben elvileg elny lehetne a kisebb lgellenlls - klnsen, ha valaki elzni szeretne -, a vgsebessget azonban itt is inkbb az elnyjtott 2-es kanyar hatrozza meg.A sima bortsnak ksznheten a mechanikai belltsok is elg egyrtelmek: az tlagosnl alacsonyabb hasmagassg s feszesebb futm kerl tertkre Magny-Cours-ban. A BMW technikai igazgatja Willy Rampf ugyanakkor figyelmeztetett: "Az is fontos, hogy a versenyzk btran tmadhassk a clegyenesre rfordt siknt, ahol a kerkvetk igen magasak."A motorok terhelse tlagosnak mondhat, mivel a versenyzk csupn a kr 63%-t teszik meg padlgzzal. Ez az rtk minimlisan haladja meg az tlagot, s a nyers er helyett fontosabb a minl simbb, linerisabb nyomatkgrbe, hogy a gyors siknokban adott gz nem zavarja meg a kasztni balanszt.A fkek kopsa nem vszes, de Magny-Cours ezen a tren is tartogat kihvsokat. "Ezen a plyn egy krn bell tbbszr kell tlltani a fker-elosztst a kulcsfontossg kanyarokra, ami az automatikus motorfk hinyban a szoksosnl is nehezebb feladatnak grkezik" - panaszkodott Bob Bell, a Renault technikai igazgatja.A kt killsos taktikk egyeduralmt Kanadban sokan egyetlen tankolssal sznestettk, s Magny-Cours is hozhat rdekes stratgikat. A boxutca ugyanis rvid, s az utols sikn miatt az elejn gyorsabb is, mint maga a plya. "A stratgia mindig izgalmas krds Franciaorszgban, mivel a boxutcban alig vesztnk idt, ami hrom, esetleg ngy killst is lehetv tesz" - utalt a Williams mrnki grdjt irnyt Sam Michael Schumacher s a Ferrari 2004-es trkkjre.
|