Főoldal : Futamelőzetes - Bahreini Nagydíj |
Futamelőzetes - Bahreini Nagydíj
Heikki 2008.11.15. 09:51
Pár nap pihenő után a "bahreini homokozóban" folytatódik a McLaren és a Ferrari idei kötélhúzása, ahol az egyre nagyobb nyomás alatt nyögő KRaikkonenek utoljára nyílik esélye életet lehelni világbajnoki reményeibe. Tavaly sikerült neki.
Egy ide, egy oda - a hétvégi Bahreini Nagydíj után úgy tűnik, az idén is legalább kétpólusú világbajnokságnak lehetünk tanúi a Forma-1-ben.
Erre most is megvan minden esélye, hiszen bár a hétvégén McLaren versenyezhet "hazai" pályán - a gárda második legnagyobb tulajdonosa a Bahreini Királyság - a Ferrarinak vannak a legfrissebb tapasztalatai a sakhiri aszfaltcsíkról. Az olasz csapat a Toyotával karöltve hat tesztnapot töltött itt februárban, és egyenként mintegy ötezer kilométert tettek meg. KRaikkonen 1,344 másodperccel jobb köridőt autózott, mint Screw a tavalyi versenyhétvégén, és a toyotás Titanka annyira megijedt az F2008 teljesítményétől, hogy rögtön a finn kezébe nyomta volna a világbajnoki trófeát.
Később persze kiderült, hogy nem eszik olyan forrón a kását, ráadásul a Ferrarinál is elismerték, hogy a teszt nem jelent akkora előnyt, mint azt elsőre gondolnánk. "Egy olyan kompetitív sportban, mint a Forma-1, bárminemű előnyünk, ami a téli tesztelésből származhat, valószínűleg a pénteki szabadedzések végére már el is illan" - mondta Aldo Costa, a Ferrari technikai igazgatója.
Homok a szélben
Túl sok tapasztalata persze a többieknek sincsen, hiszen Bahrein csak 2004-ben került az F1 versenynaptárába. Az arab szigetország pályája minden igényt kielégít, de sivatagi környezetben fekszik, ami nem túl kellemes a pilótáknak.
"Úgy érzem ott magam, mintha egy homokozóban játszanék" - árulta el KRaikkonen. - "Bárhová nézünk, homokot látunk, és érezzük is, például a hajunkban." Ez persze a kisebbik gond. Heikki hozzáteszi: "A homokot a szél gyakran a pályára fújja, ezért fura érzés itt vezetni. Sohasem tudhatjuk, milyen pályaviszonyokra számíthatunk a következő kanyarban, így gyakran érnek meglepetések."
A pilóták a vonalvezetést sem kedvelik túlságosan, az élvezetes, tempós kanyarok ugyanis szinte teljesen hiányoznak az 5412 méteres aszfaltcsíkból. "Bahrein az egyik leglassabb a Hermann Tilke által tervezett pályák közül, bár ettől függetlenül érdekes" - mondta udvariasan a toyota pilótája, Aki. A szélvészgyors 5-6-7-es sikánt leszámítva jobbára szűk hajtűk kötik össze a négy hosszú egyenest, de néhány ív nagy kihívást jelent, különösen most, az elektronikus vezetési segédeszközök betiltása után.
"A 2-es kanyar egy balos törés, ami kipörgésgátló nélkül elég nehéznek ígérkezik, mivel az autó hajlamos ott megcsúszni. A 3-as kanyar könnyedén padlógázos, a 4-es azonban kifelé dől, ami TC nélkül problémákat okozhat" - magyarázta Aki. A legérdekesebb forduló talán a 10-es számú balos, amelybe kanyarodás közben kell fékezni. "Itt mindenki blokkolja egy kicsit a kerekeit, mivel ez a kanyar is kifelé dől, ráadásul dombtetőn fekszik, ezért a bal első kerék szinte terheletlen" - fogalmazott az osztrák.
Bahreinben tehát - akárcsak Melbourne-ben - a fékezésen és a kigyorsításon van a hangsúly, így reménykedhetünk benne, hogy láthatunk néhány kisebb-nagyobb vezetői hibát a hétvégén. A féktávokat már csak a homok és a tereptárgyak hiánya miatt is könnyű elvéteni, ami elősegítheti az előzéseket. Erre az 1-es és a 4-es kanyar kínálja a legjobb terepet, de a 13-asban is meg lehet tréfálni az ellenfelet, ha az nem vigyáz eléggé a gumikra, az ide vezető hosszú jobbosban ugyanis sokáig hat nagy terhelés a bal első abroncsra.
Gumilágyítás
Technikai szempontból a gyorsíts-fékezz stílusú Sakhir nem tartozik az aero-igényes pályák közé - itt inkább azoknak az autóknak terem babér, amelyek stabilak a féktávokon, elsőrangú mechanikai tapadással bírnak, és nyomatékos motorjuk révén jó a kigyorsító képességük.
A szárnyállás hasonlít az Ausztráliában és Malajziában használtra, de a hosszú egyenesek miatt kissé laposabb annál - a Toyota tízes skálán 7 egységnyi leszorító erőre hangolja autóit. A mechanikai beállítások területén az egy szem tempós sikán miatt kell kompromisszumot kötni. "A kanyar élvezetes, de egyben frusztráló, mert ha nem lenne, simán puhára állítanánk a futóművet, így viszont muszáj megtartanunk némi feszességet a gyors súlypontáthelyezés érdekében" - mutat rá Titánka.
A sok hajtű miatt Sakhir a fékek harmadik legkeményebb próbatételét jelenti Montreal és Melbourne után, és hűteni sem könnyű őket. A hőség a motorokat sem kíméli, ráadásul a homok miatt a szokásosnál finomabb szűrőkkel ellátni a léghűtőket, ami rontja a hatékonyságukat. Az erőforrások terhelése ettől eltekintve közepes - a padlógázos szakaszok 63%-os aránya alig haladja meg az átlagot. A sebességváltóknak körönként 58, versenytávon 3306 kapcsolást kell kibírniuk, ami kismértékben nagyobb az átlagosnál.
A gyors kanyarok hiánya miatt a gumikopás nem vészes, de a viszonylag sötét aszfalt és a homok miatt nem is elhanyagolható. A Bridgestone ennek ellenére a tavalyinál lágyabb abroncsokat bocsát a csapatok rendelkezésére. "Az adatok azt mutatták, hogy egy fokkal lágyabb irányba mehetünk a skálán, ezért idén a lágy és a közepes keveréket választottuk erre a pályára" - mondta Hirohide Hamashima, a cég technikai igazgatója. - "Ez egyben azt is jelenti, hogy a csapatoknak kevesebb előzetes információjuk lesz, mint az idény első két nagydíján volt, ahol a 2007-essel azonos specifikációjú gumikat használták."
A Ferrarinak és a Toyotának tehát elvileg előnyt jelenthetne a februári teszt, csakhogy azon kizárólag kemény abroncsokat kaptak a Bridgestone-tól, így mindenki tiszta lappal indul. Ami a benzinstratégiát illeti, Sepanghoz képest Bahreinben kevésbé jelent hátrányt a nehéz autó, ezért még kevésbé várható, hogy az élcsapatok lerövidítik az első etapjukat. A Q3-ba jutók tankolásaira várhatóan a 17-21., illetve a 35-40. kör között kerül sor, míg a többiek valószínűleg a 20-25. és a 40-45. kör között fognak kereket cserélni.
Status quo
Bár Sakhir sajátosságai papíron a McLarennek kedveznek, tavaly Ferrari-győzelem született itt, így nehéz lenne megjósolni, az idén ki kerekedik felül. Az Ezüst Nyilak elvileg hasznot húzhatnak belőle, hogy KRaikkonennel szemben friss motorokkal vágnak neki a hétvégének, de ennek jelentősége elenyésző - a finn Sepangban korán letekerte a fordulatszámot, Screw erőforrását pedig annak ellenére sem cserélik ki, hogy büntetlenül megtehetnék. Ráadásul a meteorológusok mindössze 23-29 fokos hőmérsékletet jósolnak a hétvégére.
A brazil mellett egyébként KRaikkonent is fűti a bizonyítási vágy, hiszen eddig még nem sikerült győznie Bahreinben, ahol sorozatban háromszor végzett a 3. helyen. Heikkinek viszont kellemes emlékei vannak a pályáról, hiszen tavaly itt győzte le először Titankat a McLarennél, és vette át a vezetést az összetettben, négy éve pedig saját bevallása szerint élete versenyét futotta, amikor a 23. rajthelyről nyerte meg az F3 Euro egyik versenyét.
A BMW Sauber minden bizonnyal ismét a két élcsapat nyomában liheg majd, de nem valószínű, hogy épp Sakhirban kapják el a grabancukat, mivel a végsebesség nem tartozik az F1.08 erősségei közé. Ian Bond ráadásul a múlt héten elárulta, hogy az autó hajlamos érzékenyen reagálni a széllökésekre, amelyek gyakoriak Bahrein szigetén.
Halvány reménysugarat jelenthet a kétszeres bajnoknak, hogy a Toyota bevallottan küszködik a végsebességével. "Bahrein nehéz pálya lesz nekünk, mivel tele van hosszú egyenesekkel, ahol sok időt vesztünk. Sokat kell javítanunk az ottani teljesítményünkön, de a 6-7. helyért talán így is harcba szállhatunk" - nyilatkozta nemrég Titanka. A BMW Sauber ugyanakkor feltámadhat sepangi poraiból. "A sakhiri aszfalt sokkal jobban fekszik az autónknak, ezért nem számítunk hasonló problémákra" - mondta Ian Bond
Pálya bemutatása:
|