Foldal : Futamelzetes - Trk Nagydj |
Futamelzetes - Trk Nagydj
Heikki (BLS) 2008.11.30. 10:46
A Super Aguri kimlsval hsz autra olvad a Forma-1 meznye a Trk Nagydjon, ez azonban a legkevsb sem fogja zavarni KRaikkonent abban, hogy megclozza zsinrban harmadik gyzelmt a npszer Istanbul Parkban
Megfogyatkozva rkezett a szezon tdik futamnak otthont ad Isztambulba a Forma-1 meznye. A Super Aguri kzel egy vig tart agnia utn, megalz krlmnyek kztt lehelte ki a lelkt, miutn kamionjait mlt vasrnap nemes egyszersggel nem engedtk be a paddockba a FOM biztonsgi emberei. Ez azt jelenti, hogy - a 2005-s sanghaji idnyzr ta elszr - vasrnap csak 20 aut fog felsorakozni a rajtrcsra, holott az eredeti tervek szerint az idn mr 24 piltnak kellene szguldoznia a plykon.
A npszertlen, de racionlis dntst a Honda hozta meg, amely kt s fl ve azrt segtett Aguri Suzukinak tet al hozni csapatt, hogy megmentse Takuma Sato F1-es karrierjt. De hiba rvendett risi npszersgnek Japnban a Super Aguri, egyetlen komoly szponzort vagy befektett sem tudott maga mell lltani, gy a Hondnak a technikai segtsgen tl mlyen a zsebbe kellett nylnia, mgnem megelgelte szks erforrsai megosztst.
A kiscsapat megsznse nemcsak azt jelenti, hogy Satnak s Davidsonnak bcsznia kell a meznytl. A ltszmcskkens az idmr lebonyoltsra is hatssal lesz, habr a Sportszablyzat ironikus mdon nem foglalkozik azzal az eshetsggel, hogy egy futamra csak 20 aut nevez. A regula gy rendelkezik, hogy a Q1-ben s a Q2-ben egyarnt a ht-ht leglassabb aut esik ki, kivve, ha 24 indul helyett "csak" 22 akad: ez esetben hat-hat. rtelemszeren most t-t versenyz fog kipottyanni a kvalifikci els kt szakaszban.
A mezny sszettele egybknt sem vgleges mg: a Spanyol Nagydjon balesetet szenved Blent cstrtk este mg t kell esnie az FIA orvosi tesztjn. A doktorok a tavalyi USA Nagydjon nem engedtk rajthoz llni a montreali buksbl lbadoz Raikkonent, mivel tartottak egy rvid idn bell megismtld agyrzkdstl, Blent kiltsai azonban jk, mivel az becsapdsa sokkal szeldebb volt a lengyelnl.
A ripityra trt McLarent azonban mr nem hasznlja tbbet a finn. A roncs tzetes vizsglata mr megkezddtt Wokingban a baleset pontos oknak kidertsre, mg a barcelonai tartalk tllcellt mr a helysznen elkezdtk teljes versenyautv pteni. Ezutn a McLaren kamionjait feltettk a kzvetlenl Trkorszgba tart hajra, a fhadiszllsrl pedig j tartalk kasztnit indtottak tnak Isztambul fel.
A 8-as kanyar bvletben
Noha az Istanbul Parkot csak 2005-ben vette birtokba a mezny, sok pilta mris a klasszikusok kztt tartja szmon Hermann Tilke aszfaltcskjt, hla vltozatos vonalvezetsnek s izgalmas domborzati viszonyainak. "Az olyan plykra emlkeztet, mind Spa" - mondja KRaikkonen. - "Van nhny klnleges kanyarja, amelynek nem ltni a kijratt, s ez roppant rdekess teszi Isztambult."
A legtbb mltatst egy szupergyors, ngy cscsponttal br balos kapja, amelyet egyelre a przai "8-as kanyar" nven ismernk, pedig mris olyan legends vekkel emlegetik egy lapon, mint az Eau Rouge, a Parabolica vagy a 130R. Ebben a kanyarban mintegy 7 msodpercig 4-5 g nagysg oldalerk prselik ssze a piltt, s vezetstechnikailag is embert prbl.
"Ahhoz, hogy tkletesen vegyk, a megfelel pillanatban kell felengednnk a gzt a kanyarodsi cscspontok utn, hogy a kvetkezt ismt padlgzzal kzelthessk meg" - mutat r a Aki. - "Nem teljesen padlgzos a kanyar, de majdnem, s ltfontossg megtallni az idelis vet. Ez az egyik oka annak, hogy nagy kihvst jelent, a versenyzk pedig szeretik a kihvsokat, gy nagyon lvezzk."
m nem mindenki van elragadtatva az ominzus kanyartl. "Sokat beszlnek a 8-asrl, de szerintem csak sszerz s kikszti a nyakamat" - jelentette ki Titanka, a Toyota versenyzje. - "Nem olyan szakasz, ahol sok idt lehet nyerni, ha rlten nyomod a gzt, a gyors kanyarokra ez nem jellemz. Az apexeken 250 km/h a minimlis sebessgnk, s mg ha tkletesen is sikerl elfordulni, a legnagyobb jutalom, hogy megmutathatod az adatokat a mrnkdnek. Ennek az a htultje, hogy ha tlsgosan igyekszel, egy hossz etapon kinyrhatod a jobb els gumikat."
Persze az 5338 mteres plya nemcsak egyetlen kanyarbl ll, s az rk kritikus Titnka szerint is akad kztk nhny izgalmas. "Leszmtva az isztambuli forgalmat, szmomra a kr utols szekcija jelenti a legnagyobb kihvst" - mondja az osztrk vetern. - "A hrom utols kanyar rendkvl lass, mindet 80 km/rval, kettes fokozatban kell bevenni, s teljesen egymsba fondnak. Ha a legaprbb hibt is elkvetjk a legelsben, akkor az egsz kombincira rossz lesz a pozcink, s ez befolysolhatja a clegyenesben elrhet sebessget. Nagyon fegyelmezettnek kell itt lennnk, mert knny tlerltetni."
Az Istanbul Park modern, szles plya, s a hts egyenest lezr 12-es hajtben elvileg az elzs is lehetsges. Meg lehet prblkozni a kifkezssel a lejts els kanyarban is - amelyet sokan "Trk Dughznak" kereszteltek Laguna Seca mintjra - de a clegyenes tlsgosan rvidnek bizonyult ehhez az eddigi F1-es futamokon.
Nem kmli a gumikat
A 8-as kanyar nemcsak a versenyzket, hanem a mrnkket is prbra teszi, mivel a versenyautkat jformn erre az egy vre kell belltani. "A trk plya a legtbb tren - fkhasznlat, leszort er stb. - tlagosnak mondhat, de a 8-as kanyar klnleges tnyezt jelent" - szgezte le a Toyota mrnki grdjt irnyt Pascal Vasselon. - "Ez a szezon legnehezebb kanyarja, jelents befolyssal br az aut balanszra s a gumikopsra. Kijelenthetjk, hogy Isztambul errl a fordulrl szl, kevs ms plya van, ahol egyetlen szakasz ilyen dominns szerepet jtszik."
A Vasselon ltal elmondottak az aerodinamikai s a mechanikai belltsokra is igazak. A csapatok az emelkedn hzd hossz egyenesek miatt az alacsony lgellenllst preferlnk, de a 8-as kanyar miatt kompromisszumot kell ktnik. A Toyota kzlse szerint a leszort er nagysga tzes skln hatos, teht a kzepesnl valamivel nagyobb. Radsul az v kzepn, ahol az autkra a legnagyobb terhels hat, egy kellemetlen bukkan tallhat, gy a hasmagassgot is magasabbra kell lltani a kvnatosnl. Az autk padllemeze gy is gyakran "padlt fog."
A hajtslnc ignybevtele csekly. A krnknti vltsok szma 42, versenytvon csak Silverstone-ban s Spban kell kevesebbszer a sebessgvlthoz nylni. Ami a motorokat illeti, a padlgzos szakaszok 62-65% kztti arnya tlagos, az emelkedk azonban ignybe veszik az erforrsokat. A 8-as kanyar a nagy oldaler miatt zavart okozhat a motorok kensben, de a gumiabroncsokkal mg mostohbban bnik, amint azt Robert rj Prycki tavalyi defektje is bizonytotta. Az angol jobb els abroncsa az itt rrakd s megkemnyed gumidarabok miatt durrant ki.
"Az egsz idnyt tekintve is Isztambulban szembeslnk a legnagyobb G-hatsokkal, ezrt erre a versenyre a legkemnyebb keverk gumikat visszk el" - rulta el Hirohide Hamashima, a Bridgestone fejlesztsi igazgatja. - "Hagyomnyosan magas szokott lenni a hmrsklet Trkorszgban, de mivel a versenyt idn mjusban rendezik, most valsznleg hvsebb lesz. Tavaly egyes versenyzk kszkdtek a gumikkal, ezrt erre az vre mdostottuk a szerkezetket, hogy ez tbb ne forduljon el."
|