Főoldal : Spanyol Nagydij futamelözetes |
Spanyol Nagydij futamelözetes
Heikki 2008.11.22. 23:16
A túlélésért küzdő Bmw Sauber kivételével a Forma-1 összes csapatánál a nagy dérrel-dúrral beharangozott fejlesztések körül forgott a világ az elmúlt hetekben, ami csak egyet jelenthet: elérkezett az idény első európai versenye, a Spanyol Nagydíj.
Ahová hazajár a mezőny
Nagy kár lenne, ha most véget érne az út a közönségkedvenc BMW Sauber számára, amely tavaly épp Barcelonában szerezte meg története első pontját. Pedig a Circuit de Catalunya tipikusan olyan pálya, ahol a kiscsapatoknak ritkán terem babér: a vezetői képességek itt csekély súllyal esnek latba a műszaki fölény mellett. A 4655 méter hosszú aszfaltcsíkot - amely 1991-es átadása óta ad otthont a Spanyol Nagydíjnak - az aerodinamika legjobb mércéjének tartják, mivel zömmel gyors kanyarok alkotják.
Legalábbis régen ez volt a helyzet. Mára több tempós ívnek is kihúzták a méregfogát: először a Campsát, majd a La Caixát, végül a New Hollandet szelídítették meg, ami elkeseríti Alex Wurzot. "A Circuit de Catalunya az évek folyamán elveszítette karakterét, és ma már nem az a szélvészgyors pálya, amelynek megismertük" - mondta a Honda tesztpilótája. - "A tempós ívek többsége eltűnt, leszámítva a 3-as kanyart, ahol még mindig elképesztő nehézségi erő hat ránk. Természetesen azért így is élvezetes itt vezetni. A gyors kör kulcsa, hogy jó ritmusba rázódjunk, és biztosítsuk, hogy az autónk jól működjön a harmadik szektort alkotó lassú kanyarokban. Régen Barcelonát a gyors kanyarokra kellett beállítani, míg most a lassúakra, ami elszomorító."
A legújabb sikánt a biztonságon túl azért építették meg, hogy megkönnyítsék az előzést a célegyenes végén, a 2007-es tapasztalatok alapján azonban nem jártak különösebb sikerrel - az első kanyar túl gyors a kifékezéshez. Wurz egyébként a Seat névre keresztelt balos hajtűt tartja a pálya egyik legnehezebb részének, amelynek alattomos, lejtős féktávján könnyű blokkolni a kerekeket, különösen most, a kipörgésgátló betiltása után. Kritikus még a tempós 6-7-es kombináció is, amelynek első ívén maximálisan ki kell használni a rázókövet.
Mindez persze aligha okoz gondot a mezőnynek, amelynek tagjai úgy ismerik Barcelonát, mint a tenyerüket. Ez az F1 egyik legnépszerűbb tesztpályája, a télen például két héten át táboroztak itt a csapatok, és 64.025 kilométert tettek meg. Ez alapján azt is gondolhatnánk, hogy a versenyhétvégén már nemigen kell foglalkozniuk a beállításokkal, de akkor tévednénk. "Az időjárás, a szélirány és a pályaviszonyok folyamatosan változnak, ezért a szabadedzéseken is rengeteget kell dolgoznunk, hogy maximálisan kihasználjuk az autó teljesítményét" - mutat rá Aki
Átfogó nyúzópróba
Hogy miért szeretnek annyira az istállók a Circuit de Catalunyán tesztelni? Mert ez az aszfaltcsík szinte minden szempontból próbára teszi a versenyautókat. "Barcelona az aerodinamikai hatékonyság, a motorerő és a balansz kiváló mércéje" - mondja Sam Michael, a Williams technikai igazgatója. - "Kíméletlenül leleplezi az autó erősségeit és gyengéit, kivéve talán a fékeket, amelyek viszonylag csekély terhelésnek vannak kitéve."
Ami a szárnyállást illeti, Barcelonában viszonylag nagy - a Honda skáláján 10-ből 8 egységnyi - leszorító erőt használnak a csapatok, míg a mechanikai beállítások terén kompromisszumot kötnek. A jó irányváltoztatási képesség érdekében elöl keményebbre állítják a felfüggesztést, míg hátul lágyabbra, hogy minél hatékonyabb legyen a lassú kanyarokból való kigyorsítás.
Az erőforrások igénybevételéről megoszlik a csapatok véleménye. A Renault-nál nem tartják klasszikus "motorpályának" Barcelonát, a Mercedes sportprogramját irányító Norbert Haug szerint azonban "nagy kihívást" jelent. A véleménykülönbség érdekes módon a padlógázos szakaszok arányát tekintve is jelentkezik: a Renault 62, a Mercedes 70 százalékos adatról számolt be. A BMW 62 százalékos arányt mért tavaly. A leghosszabb padlógázos rész a célegyenes, ahol 13 másodpercen át nyomják tövig a pedált a pilóták, ami átlagos mutató Spa 24 és Monaco 8 másodpercéhez képest.
A Bridgestone Malajzia után ismét a közepes és a kemény keveréket bocsátja az istállók rendelkezésére. "Barcelonát mindannyian kiválóan ismerjük, de óvatosnak kell lennünk, mert semmiképp sem mondható könnyű pályának" - hangsúlyozta Hirohide Hamashima, a Bridgestone sportigazgatója. - "A két legkeményebb specifikációt hoztunk magunkkal, mivel ezek nyújtják a legegyenletesebb teljesítményt. A gumikopás és az aszfalt érdessége szempontjából Barcelona a skála közepén helyezkedik el, de a tartósság és az oldalerők miatt szükség van a legkeményebb keverékekre. Különösen a bal első kerékre hat nagy terhelés."
|