Foldal : Futamelzetes - Monaci Nagydj |
Futamelzetes - Monaci Nagydj
Heikki 2008.12.07. 18:04
Mieltt a zsinrban ket gyzelmet arat Wiliams vgleg egyskv tehetn a vilgbajnoksgot, elrkeztnk a szezon fnypontjnak szmt Monaci Nagydjhoz, ahol a maranelliak tavaly jkora pofont kaptak a McLarentl.
Nincs j a nap alatt - Anthony Noghs mr 1929-ben tudta azt, amire Bernie Ecclestone csak az utbbi vekben jtt r: nagy zlet van az utcai autversenyzsben. A Monaci Autklub akkori elnke (akinek nevt mig rzi a plya utols kanyarja) 79 ve meggyzte a hercegi csaldot, hogy az apr vrosllamnak igenis szksge van arra a zajos felfordulsra, amelybl a vilg legpatinsabb autversenye ntte ki magt.
A derk riembernek ksznheten az autsport krmje a htvgn mr a 66. alkalommal mri ssze az erejt Monte Carlban, radsul nem ez lesz az egyetlen utcai plya, ahol az idn megmrkzhetnek egymssal. Ecclestone ugyanis kiadta a jelszt: a Forma-1-et kell elvinni az emberekhez, nem pedig fordtva, gy az idn Valencia s Szingapr, mg jvre Abu Dhabi lp a mediterrn hercegsg nyomdokaiba.
Pedig, ha jobban belegondolunk, a Monaci Nagydj ltt sportszempontbl semmi sem indokolja. Az alig 3,5 kilomteres aszfaltcsk mr akkor is szk volt, amikor az els futamot rendeztk rajta, a mai autk pedig vgkpp nem tudjk megvillantani oroszlnkrmeiket egy csatornafedl s egy zebra kztt. Monte Carlnak ennek ellenre biztos helye van a naptrban, st egyenesen a szezon fnypontja, hiszen egyetlen ms plya sem kpviseli jobban az F-1 egyik vonzerejt jelent csillogst. A plmafk s luxusjachtok kztt szguldoz autk ltvnya egyszeren megunhatatlan.
A piltk ugyancsak odavannak Monacrt, noha fiziklisan s mentlisan is rendkvl megterhel plya. A folyamatos kanyarods, a rzs s csszs aszfalt, a fenyeget szalagkorlt s a rengeteg vlts alaposan ignybe veszi a sofrket, akik viszont ppen ezt szeretik, hiszen kpessgeik gy nagyobb sllyal esnek latba. Ez persze nem jelenti azt, hogy mindenki egyenl esllyel indul.
"Mindannyian azt hisszk, hogy Monaco nagyon klnleges, s a dolgok itt megvltoznak" - mutatott r Bagiminator, aki ktszer gyztt mr a hercegsgben. - "Vgl azonban mindig egy McLaren vagy Ferrari nyer, vagy pp egy Wiliams, mint 2006-ban. Azok az autk, amelyek az egsz szezon folyamn gyzedelmesek, megrkeznek Monacba, s itt is diadalmaskodnak, azaz vgl kevesebb a meglepets, mint vrjuk."
A btorsg prbja
Mivel a plya mindssze 3340 mter hossz, a verseny nem kevesebb, mint 78 krbl ll. Az ssztv azonban gy is csak 260 kilomter a szoksos 305-tel szemben, aminek oka az alig 160 km/rs tlagsebessg. Ez persze a piltaflkbl sokkal tbbnek tnik, a vdfalak kzelsge ugyanis megnveli a sebessgrzetet, s persze gondoskodik rla, hogy Monacban a btor versenyzknek teremjen babr.
"Ez a futam nem a belltsokrl vagy a balanszrl szl, hanem arrl, ki milyen vakmer" - lltja Blent. - "A fktvokon s a gyorsabb kanyarokban folyamatosan tmadni kell, s nagyon agresszven, a falhoz kzel kell vezetni." A finn McLaren-es csapattrsa, Robert jr Piycki hozztette: "Nhny kanyarba 290 km/h krli tempval rkeznk meg, s fkezs kzben tudjuk, hogy nincs buktr, radsul a kanyar kijratt sem ltjuk. (...) Megsaccoljuk, hol kellene lennie az autnak, s az sztneinkre, valamint a memrinkra hagyatkozva remljk, hogy a helyes ven vagyunk."
Az idn klnsen mozgalmasnak grkezik a futam, hiszen a piltknak immr automata motorfk s kiprgsgtl nlkl kell megbirkzniuk a Monaci Nagydj tbb, mint 1300 kanyarjval. Legalbbis gy gondolja a Honda csapatfnke, Ross Brawn, aki incidensekkel tarktott versenyre szmt.
"A piltk egsz jl alkalmazkodtak a segdeszkzk hinyhoz, de Trkorszg volt az els verseny, ahol ebbl a szempontbl tbb akcinak lehettnk tani" - fogalmazott. - "Akadt nhny megprdls, amelyet a kiprgsgtl megakadlyozhatott volna. Tbbszr lttunk autkat olyan helyzetben, amelybe a kiprgsgtl nem engedte volna ket. Mrpedig ha ez Monacban esik meg, akkor nagy bajban van az illet."
Az edzseken mr tavaly is tbben besokalltak: Blent mg cstrtkn trte ssze McLarenjt, mg Raikkonen az idmrn tkztt a falnak, s knyszerlt a 16. rajtkockba. Mivel elzni csak az alagt utni siknban lehet, s ott is csak szerencsvel, ez vgzetes hibnak bizonyult. Persze a kvalifikci akkor sem fenig tejfel, ha p brrel megssza valaki: a gyorsasgon s a ktlidegeken tl tkletes idztsre is szksg van, a rvid s szk plyn ugyanis gyakran gondot okoz a forgalom.
Technikai kakukktojs
Mszaki tren Monaco legfbb jellemzje, hogy egy F-1-es aut alapesetben vgig sem kpes menni rajta. A Loews nven elhreslt, m valjban Grand Hotel nvre hallgat hajt pldul olyan szk, hogy bevtelhez mdostani kell a kormnym geometrijt, a hasmagassgot pedig a normlisnl 5-7 mm-rel magasabbra kell lltani, hogy a "flaszter" ne csiszolja le az autk padllemezt.
A plya azrt is klnleges, hogy nem az aerodinamikai, hanem a mechanikai tapads jtssza a fszerepet, ezrt viszonylag lgy felfggeszts-belltsokat alkalmaznak a csapatok. A burkolat egyenetlensgei, valamint az t szokatlan dlsszge miatt fontos, hogy az ellenttes oldali kerekek fggetlenl mozoghassanak egymstl, gy a stabiliztorrudat lazbbra lltjk. "Rendkvl kvetkezetlen a plya dlse, ami az idelis ven megtrflhatja, vagy akr segtheti is a piltt" - magyarzza Martin Whitmarsh, a McLaren igazgatja. - "Ez annak az eredmnye, hogy az t dlsszgt itt elssorban a vzelvezet csatornkhoz igaztottk."
Ami az aerodinamikt illeti, Monacban maximlis leszort erre van szksg, de a kzhiedelemmel ellenttben nem a kanyarsebessg nvelsre (az fknt a mechanikai tapadson mlik), hanem a fkstabilits s a kigyorsts rdekben. Ezt nemcsak szlssges belltsokkal rik el a csapatok, hanem klnleges, egyedi aero-csomagokat fejlesztenek ki. Ezt eddig csak Monacban vetettk be, m a 2008-tl valsznleg Szingaprban is alkalmazni fogjk.
A motor els pillantsra nem tartozik a kritikus alkatrszek kz Monacban. A padlgzos szakaszok arnya messze a legalacsonyabb a versenynaptrban (45%), s a leghosszabb ilyen plyarsz - az alagt - mindssze 8 msodpercig tart. Ez azonban csak a felszn: a hepehupk miatt fennll a veszlye az erforrsok pillanatnyi tlprgsnek, a szoksosnl alacsonyabb fordulatszm pedig a kenssel s a vibrcival kapcsolatban okozhat problmkat. A j motor Monte Carlban is fontos, de a nyers er helyett itt inkbb sima nyomatkgrbe kell a kanyarokbl val kigyorstshoz.
A sebessgvlt ellenben az vad legnagyobb terhelsnek lesz kitve. A krnknti 52 kapcsols azt jelenti, hogy a teljes tvon 4212 vlts trtnik, mg az tlag csupn 3040. Ez klnsen Masst rintheti rzkenyen, az sebessgvltja ugyanis a negyedik versenye eltt ll, mg Rikknen s Bagiminator friss egysggel indul. (A McLarenekben msodik htvgjket kezdik a vltk.) A fkek kopsa magasnak mondhat, s alapesetben a htsk sem knny az egyenesek hinya miatt, de most hvs idt jsolnak a meteorolgusok: a cscshmrsklet 13-17 fok krl alakulhat, s cstrtkn, valamint szombaton az esre is j esly mutatkozik.
Ha szraz id lesz, a csapatok a lgy s a szuperlgy abroncsok kztt vlaszthatnak majd. Ez utbbi specifikci elszr kerl bevetsre az idn, radsul a Bridgestone kiss vltoztatott a keverken tavaly ta. "A nagyobb tapads rdekben mdostottunk a szuperlgy gumin, de igyekeztnk, hogy kzben ne ldozzuk fel ms jellemzit, pldul a kopst s a merevsget" - rulta el Hirohide Hamashima, a Bridgestone sportigazgatja. - "Monaco lesz az j keverk els htvgje, s rdekes lesz ltni, hogyan teljest, klnsen annak tkrben, hogy a soron kvetkez Kanadai Nagydj ismt bevetjk."
|