Foldal : Futamelzetes - Kanadai Nagydij |
Futamelzetes - Kanadai Nagydij
Heikki 2008.12.19. 22:14
Monaco utn ismt egy falakkal vezett, poros kzti aszfaltcskra ltogat a Forma-1 meznye, s br az utbbi idben Blent volt a hasonl plyk mestere, Montrealra szemmel lthatan a Ferrari kszl a legnagyobb nbizalommal
Robert jr Picky mg csak msfl ve versenyez a Forma-1-ben, de mr most ltszik, hogy elemben van a trkks tapadsi viszonyok s vdkorltok szortsban. Az idn mindkt utcai versenyen - Melbourne-ben s Monacban - nyerni tudott, tavaly pedig az ugyancsak kzton rendezett Kanadai Nagydjon aratta els nagydjgyzelmt. A McLaren piltja a htvgn visszatr az emlkezetes diadal helysznre, s br clja az ismtls, paradox mdon a Ferrari kszl derltbban a futamra.
Hogy mirt? Mert a nyers tempt tekintve annak ellenre uraltk Monte Carlt, hogy a kzelmltban nem brillroztak az utcai plykon. Kt hete Felipe Massa megszerezte a pole pozcit, Raikkonen pedig megfutotta a verseny leggyorsabb krt, gy a Ferrarinl szentl hiszik, hogy a mostoha idjrs ketts gyzelemtl fosztotta meg a csapatot. A krds csak az, mennyit r a monaci gyorsasg egy olyan plyn, ahol a versenyzk egy krben ngyszer lpik t a 300 km/rs hatrt? Nagyon is sokat.
"Els pillantsra nincs sok kzs a kanyargs Monacban s Montrealban, de valjban rengeteg a hasonlsg" - mutatott r Massa. - "Mindkt plynak pocsk a tapadsa, az aszfalt a htvge kezdetn rendkvl nyers, majd fokozatosan javul. Monachoz hasonlan itt is nagyon lgy gumikat hasznljuk, s itt is olyan autra van szksg, amely jl gyorst ki, stabil, hatkony s j a mechanikai tapadsa."
A Kanadai Nagydj trtnete ngy vtizedes mltra nylik vissza. Az els versenyt 1967-ben rendeztk a Toronto melletti Mosport Parkban, ktszer pedig az erds Mont-Tremblant volt a helyszn. Montreal vrosa 1977-ben, Gilles Villeneuve kezdeti sikerein felbuzdulva ptette meg a jelenlegi plyt az olimpira ltrehozott Notre-Dame-szigeten, ahol a Ferrari sza a kvetkez vben meg is szerezte els futamgyzelmt.
Az 1982-es futamon az aszfaltcsk mr Villeneuve nevt viselte, a kanadai klasszis ugyanis nhny httel korbban hallos balesetet szenvedett. A szomor hangulatot tovbb rontotta, hogy a rajtnl a fiatal Riccardo Paletti is lett vesztette, amikor belerohant Villeneuve csapattrsa, Didier Pironi Ferrarijba. A tragikus versenyen Nelson Piquet gyztt, s a brazil ksbb mg ktszer nyerni tudott itt, Montreal igazi mestere azonban Michael Schumacher lett, aki htszer lphetett a dobog tetejre a Ferrari legendjrl elnevezett plyn.
Rzs rzkvek
Idkzben tbbszr talaktottk a Circuit Gilles Villeneuve-t, amely jelenlegi formjban 4361 mter hossz, gy Monaco s Interlagos utn a versenynaptr harmadik legrvidebb plyja. Br a ritmusos, elnyjtott kanyarok teljesen hinyoznak belle, a mezny szeret rajta versenyezni, mivel kzel van a nyzsg belvroshoz, s a tbb, mint szzezer nz mindig remek hangulatot teremt. Maga az aszfaltcsk hossz egyenesek s lass kanyarok vltakozsa, ahol a kerkvetk hasznlata jelenti a siker titkt.
"A j krid kulcsa egy olyan aut, amellyel meg tudod lovagolni a rzkveket" - vli Bagimintor. - "Tkletes precizitssal kell rhajtani a kerkvetkre, mert ha rossz helyen teszed, valsznleg a falban ktsz ki. A legnagyobb kihvs az utols siknt jl eltallni. Hiba sikerl tkletesen a teljes krd, ha rosszul tallod el itt a rzt, eldobja az autt." A Honda piltja nem a levegbe beszl: 2005-ben maga is elkvette ezt a hibt, s a hres Bajnokok Fala ldozatv vlt.
Nehz azonban pontosan vezetni egy olyan plyn, ahol a nyers aszfalt, a trmelk, a szemcssed abroncsok s falevelek miatt minimlis a tapads. Tovbbi nehzsg, hogy mg Monacban a nagy leszort er segti a piltkat, itt a lapos szrnylls miatt knnynek s idegesnek rzik autjukat. A falak kzelsge viszont ugyanolyan fenyeget, gy a montreali versenyeken szinte tapinthat a balesetveszly. Errl az 1997-ben lbt tr Olivier Panis vagy Lorika tudna a legtbbet meslni.
A lengyel tavaly az elmlt vek legijesztbb bukst szenvedte el, amikor sszekoccant Jarno Trullival, s nagy szgben becsapdott a hajtkanyar eltti betonfalba. Az FIA a baleset nyomn kezdemnyezte a vdkorlt thelyezst, gy ha valaki ismt kicsszik, frontlis tkzs helyett remlhetleg csak vgigcsszik a plyval prhuzamos falon. Lorika gy flelem nlkl trhet vissza Montrealba - nem mintha egybknt izgult volna. "Kanada kvetkezik, amely kedvenc plyim egyike" - mondta a BMW versenyzje. - "Mindenki tudja, mi trtnt velem 2007-ben, de n nem foglalkozom ezzel, hiszen azta egyfolytban forma-1-es autt vezettem, s kzben eszembe sem jutott a baleset."
Elzni viszont alapveten nem knny Montrealban, br Blent, Bagimintor ellen bemutatott tavalyi manvere sokig emlkezetes marad. "A kt legjobb elzsi pont a hajt s az utols sikn, de nem knny kivitelezni, mert az idelis ven kvl sok a trmelk, fleg a futam vge fel" - rulta el a Honda tesztpiltja, Alex Wurz.
A legkemnyebb fkprba
Mszaki szempontbl Montreal fkpp arrl hres, hogy rendkvli prbattel el lltja a fkeket. Ngy alkalommal 300, ktszer 250 km/h feletti sebessgrl kell lelasstani, ami mg akkor is megterhel, ha a hossz egyeneseknek ksznheten a hts nem okoz gondot. "Minden csapatnak t kell alaktania a fkrendszert a kanadai futam eltt, rendkvl szokatlan lenne, ha egy standard fk egyltaln kibrn a tvot" - magyarzza Martin Whitmarsh, a McLaren vezrigazgatja. - "A mltban tbbszr elfordult, hogy a fkek egyszeren elkoptak a leints eltt, gy erre kiemelt figyelmet kell fordtanunk."
A lemorzsolds nemcsak a fkek, hanem a gyakori motor- s vlthibk miatt is nagy Montrealban. Br a padlgzos szakaszok 60% krli arnya tlagos, a hts egyenes 1005 mter hossz, s itt a piltk 13-15 msodpercig llnak a gzpedlon egyfolytban. Problmt jelentenek a falevelek s trmelkek is, melyek eltmtik a lghtket, gy azokat a boxkillsok sorn alaposan ki kell pucolni.
"A sebessgvltnak azrt kemny a verseny, mert a siknok kijratnl a versenyzk megprblnak a lehet leghamarabb, mg a kerkvetn gzt adni" - vilgt r a Renault mrnki grdjt irnyt Pat Symonds. - "Ez nagy lkshullmot kld az ertviteli rendszerbe, ezrt lehettnk olyan sokszor tani a vlt s a fltengely meghibsodsnak az elmlt vekben."
Mivel gyors kanyar alig van Montrealban, az egyenesekben viszont fontos a lgellenlls, az aerodinamikai belltsok viszonylag egyrtelmek. A leszort er nagysga a Hondnl 10-es skln 3 egysgnyi. A BMW technikai igazgatja, Willy Rampf elrulta: "Specilis aero-csomagot fejlesztettnk ki erre a plyra. Ez a mdostott els vezetszrny mellett alapjaiban j htst is magba foglal, tovbb megszabadulunk nhny kisebb lgtereltl, pldul az orrkpon tallhattl."
A kzepes sebessg siknokban persze nem rtana a meredekebb szrnylls, gy Kanadban a szoksosnl nagyobb elnnyel jr a flexibilis lgterelk hasznlata. Nem vletlen, hogy minden vben ilyenkor szigortjk az idevg szablyokat: most azt rta el az FIA, hogy az thidal szrnyakat kzpen az orrkphoz kell rgzteni, hogy az egyenesekben ne tudja visszahajolva cskkenteni a lgellenllst. Ennek eddig csak a Renault felelt meg, a McLaren, a Toyota, a Red Bull, a Toro Rosso s a Williams nem.
Megint eshet az es
Mivel a kanadai aszfalt nem klnsebben rdes, tapadsa pedig csekly, a Bridgestone ismt a lgy s a szuperlgy keverket bocstja a csapatok rendelkezsre - feltve, hogy nem kell ismt elvenni az intermediate s extrm esgumikat. A meteorolgusok pntekre s szombatra is zporokat, vasrnapra pedig zivatarokat jsolnak Montrealba, gy lehetsges, hogy a japn gyr most sem tud sok informcit gyjteni a mdostott szerkezet szuperlgy abroncsokrl.
"Monacban az idjrs miatt nem sokat hasznltuk ezt a keverket, amikor pedig feltettk, akkor mg nyers volt a plya" - mondta Hirohide Hamashima, a Bridgestone sportigazgatja. - "Monacval ellenttben radsul Montreal helyenknt nagyon gyors plya, kemny fktvokkal, ahol sok h keletkezik a gumikban. Kanadban ezrt rendkvl fontos az abroncsok strapabrsa s az, hogy a piltk jl bnjanak velk."
A bizonytalan idjrs mellett a csapatoknak azzal is szmolniuk kell a stratgia kialaktsnl, hogy j esly van a Safety Car bekldsre: az elz t Kanadai Nagydjbl hromszor volt szksg legalbb egyszer a biztonsgi autra, mg az tlag 42%. Ha viszont szraz id s tiszta verseny lesz a htvgn, akkor a kt tankols lehet az egyeduralkod stratgia, mivel Montrealban a fogyaszts s az zemanyag-slyhtrny is kisebb az tlagosnl, gy nem ri meg agresszv taktikval prblkozni.
|