Ha jelentkezni szeretnl a ligba nincs ms dolgod mint egy e-mailt kldeni a kvetkez kppen,
Nv:
Msn-cim:
Nic:
(a liga e-mail cme eggyel feljebb megtallhat, Ha jelenleg pp nincs felvtel akkor sincs minden veszve, ha reseds van akkor az kap lehetsget aki hamarabb jelentkezett! Az e-maileket hetente vasrnap dlutn megfogom nzni)
A Forma-1 magyar szurkoli vek ta tudjk, hogy a szezon mindig a legizgalmasabb szakaszban rkezik a Hungaroringre. Ez all 2008 sem lesz kivtel, mr csak azrt sem, mert a pratlanul szeszlyes idnyben ezt szinte minden plyrl elmondhattuk.
Hol van mr 2001, amikor Michael Schumacher bajnoki cmt nnepelte a Hungaroringen, vagy 2002, amikor mr vilgelsknt rkezett ide? Az idei szezon szerencsre olyan szeszlyesen alakult, hogy mg az ugyancsak kacifntos 2003-as vagy 2007-es idnyeket is fellmlja. Igazuk lett azoknak, akik az erviszonyok felkavarodst vrtk a vezetsi segdeszkzk betiltstl, jllehet, az idn nemcsak a piltk hibztak gyakrabban, mintha a csapatok is tbb baklvst kvettek volna el.
Most teht maximlisan igaz az unalomig ismert monds, miszerint a szguld cirkusz a legrdekesebb idszakban veri fel strt a Hungaroringen. A Nmet Nagydj eltt ugyan szorosabb volt a tabella - hrom versenyz llt azonos pontszmmal az ln -, csakhogy azta jabb fordulat kvetkezett be: Hockenheimben a Ferrari betlizett, gy a ltvnyos gyzelmet arat Lewis Hamilton llegzetvtelnyi elnyhz jutott.
A Ferrarinl alapos vizsglatot rendeltek el a gyenglkeds okainak kidertsre, s arra a megllaptsra jutottak, hogy az F2008 semennyivel sem volt rosszabb Hockenheimben, mint korbban, csak ppen nem tudta jl kihasznlni a gumikat. Magyarorszgon kiderl, valban egyszeri kisiklsrl volt-e sz, vagy a McLaren tnyleg fellkerekedett a fejlesztsi versenyben, s Hamilton megismtli a 2007-es Magyar Nagydjon aratott sikert.
Az ominzus vizsglatra Jerezben kerlt sor, ahol a csapatok ngy napon t teszteltek a mlt ht folyamn. A Ferrari a tzetes elemzs dacra nem tartozott a legszorgalmasabb csapatok kz: Kimi Rikknen, Felipe Massa s Luca Badoer 1421 kilomtert tettek meg, mg a Red Bull s a Toro Rosso 1700-nl is tbbet. Hamilton nem vett rszt a gyakorlson, de Heikki Kovalainen megmentette a McLaren becslett, s a zrnapon megfutotta a ht legjobb kridejt. Az eredmnyeket azonban torztotta, hogy a csapatok - a Ferrarit kivve - nemcsak a 23. Magyar Nagydjra, hanem 2009-re is kszltek.
A versenyzk szeretik a plyt
A htvgn valjban mr a 24. alkalommal rendeznek Grand Prix-t Magyarorszgon, az elst azonban az FIA nem veszi figyelembe a hivatalos szmozsban. 1936-ban ugyanis mg nem ltezett vilgbajnoksg, csupn Eurpa-bajnoksg, de a Magyar Nagydj annak eredmnybe sem szmtott bele. Ennek ellenre 11 aut llt rajthoz a Npligetben kialaktott 5 kilomteres plyn a jnius 21-i futamon, a gyzelmet az Alfa Romet vezet Tazio Nuvolari szerezte meg a Mercedesek s Auto Unionok eltt.
Ezutn kereken fl vszzadot kellett vrni a kvetkez nagydjra, amelyre mr a Hungaroringen kerlt sor 1986 augusztusban. Azta 13 pilta lphetett a mogyordi dobog tetejre, a legtbbszr - 4 alkalommal - Michael Schumacher, mg Ayrton Senna hrom diadalt knyvelhetett el. rdekessg, hogy hrom versenyz - Damon Hill, Fernando Alonso s Jenson Button - is Magyarorszgon szerezte meg els nagydjgyzelmt.
Maga a plya ellentmondsos megtlsnek rvend. A piltk kedvelik, a nemzetkzi szaksajt s a rajongk viszont lassnak s porosnak tartjk, ahol lehetetlen elzni. Sokan tengerpart nlkli Monacnak nevezik, s 2007-ig bezrlag valban a naptr msodik legalacsonyabb tempj plyja volt 200 km/ra krli tlagsebessggel. Az idn ez mr nem igaz, mivel Szingapr utci lassabbnak grkezek.
A Hungaroringet az elmlt 22 vben mindssze egyszer ptettk t jelentsen: 2003-ban, amikor az elzsek elsegtse rdekben meghosszabbtottk a clegyenest, gyors jobbosbl hajtv alaktottk az els kanyart, s tszabtk a 12-es szm fordult is. Az j vonalvezets 4381 km hossz, s a mezny szeret rajta vezetni.
"A Magyar Nagydj lvezetes verseny, mivel Budapest gynyr vros, a Hungaroring pedig berkirly plya" - jelentette ki Alex Wurz, aki az idn bnatra csupn a Honda tartalk piltjaknt lehet jelen Magyarorszgon. - "Nincsenek igazn hossz egyenesek, s sok v fondik egymsba, ezrt ha az egyikben hibzol, mg hrom kanyarral ksbb is fizeted az rt."
A plya a piltk vezeti kpessgei mellett ernltket is prbra teszi, fleg a hsg miatt. Augusztus elejn ltalban knikula uralkodik haznkban - az idn 30-32 fokot jsolnak -, a versenyzknek viszont a maximumot kell nyjtaniuk. "Egy itteni kr nagy kihvst jelent, mivel soha sincs holtid, s nem tudjuk pihentetni a keznket, folyamatosan tekernnk kell valamerre a kormnykereket" - mondja Jenson Button.
A kzhiedelemmel ellenttben azonban a kanyarok tbbsge nem kifejezetten lass: a 8-as s a 11-es kztti szakasz igen temps, s a Nigel Mansellrl elnevezett 4-es is lvezetes. "A bejrata belthatatlan, a kijrata szk, gyhogy knny itt hibzni" - magyarzza Wurz. - "Ha j ritmusban veszed be, sok idt nyerhetsz itt. A gyors kanyarokban ez ltalban nem knny, de itt igen, mert ez a kanyar megbnteti azokat a piltkat, akik nincsenek sszhangban az autjukkal."
Tovbbi kihvs, hogy az aszfalt poros, s a versenyhtvgn is csak az idelis ven tisztul meg. Heikki Kovalainen gy vli, a Hungaroring azoknak a versenyzknek adja meg magt, akik elg trelmesek. "Ezen a plyn nem lehet kierszakolni a j kridt az autbl, inkbb fokozatosan kell javtani a belltsokon, hogy a verseny napjn knny dolgod legyen" - vallja a finn. - "Ha kzdesz az autval, a hsg s a rengeteg kanyar minden erdet ki fogja venni. Radsul - akrcsak Kanadban - itt is nagy vesztesggel jr, ha letrsz a versenyvonalrl."
A por - amellett, hogy precizitst kvetel - nagyon megnehezti az elzseket. Kifkezsre csak az 1-es kanyar knl valdi lehetsget, de a clegyenesre elnyjtott v vezet, ahol a tmad aut a cskken leszort er miatt lendletet veszt. Igazsgtalan azonban emiatt kritizlni a Hungaroringet, hiszen Hockenheim kivtelvel a tbbi plyn sem lthatunk sok elzst - legalbbis a jelenlegi szablyok mellett. Jvre az j aerodinamiknak hla taln nlunk is vltozik a helyzet.
Fkuszban a gumik szemcssedse
Mivel az egyetlen valamire val egyenes sem sokkal hosszabb 700 mternl, a mrnkknek nem kell gondolkodniuk az aerodinamikai belltsokon: a lgellenllssal mit sem trdve maximlis leszort erre lvik be a szrnyakat. A legtbb fejfjst a Hungaroringen valjban a gumik okozzk mszaki szempontbl.
"Budapesten a legfbb kihvs az abroncsokkal kapcsolatos" - szgezte le a Toyota technikai igazgatja, Pascal Vasselon, aki korbban vekig dolgozott a Michelinnl. - "Az oldalirny terhels magas, a tapads viszont csekly. Gondoskodnunk kell rla, hogy kellen felmelegtsk a gumikat, de anlkl, hogy tl hamar elkoptatnnk ket, ez azonban nem knny."
Erre a tavalyi v a legjobb plda. 2007-ben j nhny csapatnak gondjai tmadtak a Bridgestone szuperlgy keverkvel, s Vasselon most is ugyanerre szmt. "Knnyen elfordulhat, hogy a lgyabb abroncsok jl tapadnak, de fl kr utn elfogynak, mg a kemnyebbek tapadsa sohasem lesz idelis" - vlekedett. - "A kt leglgyabb keverket fogjuk hasznlni az elgsges tapads rdekben, de mr most tudjuk, hogy a szuperlgy esetben szemcssedssel fogunk kzdeni. Arrl fog szlni a htvge, hogy miknt tudjuk kivdeni a szemcssedst."
A motorokra ugyancsak nehz htvge vr, pedig a versenyzk sehol sem nyomjk tvig a gzpedlt tz msodpercnl hosszabb ideig. "A padlgzos szakaszok 58 szzalkos arnya a skla als feln helyezkedik el" - mondta a BMW sportigazgatja, Mario Theissen. - "A hmrsklet azonban kritikus hatssal lehet a hajtslncra. Rendszerint hsg uralkodik Budapesten, radsul a plyt krllel medencben megreked a h. Az alacsony tlagsebessg pedig gondoskodik rla, hogy a htrendszereket maximlisan kihasznljuk."
A Magyar Nagydj rdekessge a versenytaktikk viszonylagos vltozatossga. "A stratgik igen soksznek lehetnek, az elmlt futamokon egy, kett s hrom killst is lthattunk" - emlkeztetett a Williams mrnki grdjt irnyt Sam Michael. A Mercedes sportigazgatja, Norbert Haug rmutatott: a Hungaroring kedvez az agresszv taktikknak, hiszen fontos a j rajtpozci, s nagy az zemanyag-slyhtrny. "Az aut s a benzin tmege ezen a plyn nagyobb sllyal esik latba, mint az elz futamokon" - fogalmazott Haug.
Plya trtnet
Bernie Ecclestone a FOA (anno mg FOCA) elnke a nyolcvanas vek kzepn hatrozottan rezte, hogy a Formula 1™ Vilgbajnoksgnak terjeszkednie kell, mgpedig lehetleg az akkor mg meglv "vasfggny" mg.
Kna, Szovjetuni, majd Jugoszlvia szerepeltek a tervekben, de vgl is, Rohonyi Tams, magyar szrmazs bartja tancsra Magyarorszg fel fordult a figyelme.
Villmgyors rdeklds, majd villmltogats utn Budapestre, majd a fvroshoz kzeli Mogyordra esett a vlasztsa. A versenyplya rekordid, nyolc hnap alatt kszlte el. 1985. szeptember 10-n rtk al a szerzdst, oktber 1-jn kezddtek meg a munklatok, majd 1986. mrcius 24-n a Drapl Emlkverseny kapcsn avattk fel a Hungaroring versenyplyt. Az els Formula 1™-es futamot 1986. augusztus 10-n rendeztk a plyn.
A plyt a Formula 1™ Gazdasgi Trsasg ptette, s ennek vente vltoz vezetje gyakorolta az els t vben a vezeti jogokat. Az els t ves ciklus vge egybeesett a magyarorszgi rendszervltozssal, melynek kvetkeztben, az anyagi nehzsgeket thidaland, a versenyplya t vre Bernie Ecclestone-nak kerlt brbeadsra, aki ennek fejben vllalta tovbbi t verseny megrendezst.
Ezen gyakorlat egyik fl szmra sem vlt be. gy 1994-ben megkezddtek a trgyalsok Bernie Ecclestone s a Hungaroring Sport Zrt. elnke, Dr. Bernyi Jnos kztt. A trgyalsok eredmnyekpp a versenyplya tulajdonosi viszonyai 1995-re rendezdtek, s azta a Hungaroring Sport Zrt. gyakorolhatja a tulajdonosi jogokat. A magyar llam felismerve a verseny mshoz nem foghat reklmrtkt s jelentsgt, valamint az orszg-image pt hatst a rendezket teljes tmogatsrl biztostotta. Ma Palik Lszl elnkletvel 2011-ig biztostott a Formula 1™ Magyar Nagydj.