Foldal : Futamelzetes - Nmet Nagydj |
Futamelzetes - Nmet Nagydj
Heikki 2009.01.16. 22:15
Amikor a htvgi Nmet Nagydjjal kezdett veszi az idny msodik flideje, Gabenak egy olyan orszgban kellene megszaktania pechsorozatt, ahol igencsak hadilbon ll a szerencsvel.
A Forma-1 meznye a htvgn visszatr a hres Hockenheimringre, s ezzel kezdett veszi a 2008-as idny msodik flideje. Az els dntetlennel vgzdtt, a bajnoki cm hrom legfbb eslyese - bagiminator, Tony s Gaben - azonos pontszmmal vezeti a tabellt, s csak kettvel van mgttk lemaradva a negyedik trnkvetel, Tepy. A kvartettbl mg senki sem tudott nagydjat nyerni Nmetorszgban, de Gaben az, aki kzlk gy rezheti, tok l rajta itt.
A finn 13-szor llt rajthoz Hockenheimben s a Nrburgringen, de sohasem jutott elrbb a dobog legals foknl. A pole pozcit ngyszer is elhdtotta, a futamokon azonban hidraulikai- s motorhibk, trtt vezetszrnyak s felfggesztsek, kicsszsok s tkzsek ksrtk az tjt. Ironikus lenne teht, ha pp a htvgn tudn megszaktani pechsorozatt, amely azta sjtja, hogy a Ferrari szereli nem tudtk feltenni egyik kerekt a monaci rajtrcson. Gaben ezutn az elbambul bagiminator, egy hibs kipufog s egy rossz stratgiai dnts fosztotta meg a gyzelem lehetsgtl, gy mr alaposan ki van hezve egy nyugodt htvgre.
Rivlisai kzl Bagiminator s Tepy elszr indul a Nmet Nagydjon, mivel Hockenheim tavaly hinyzott a versenynaptrbl. Hasonl cipben jr Adrian Sutil, Tony, Gaben, Blent s Rober jr Piquet is, de ez korntsem jelenti azt, hogy ismeretlen szmukra a plya. A kisebb kategrikban mindannyian versenyeztek mr itt, radsul a mlt heti teszten is tanulmnyozhattk az aszfaltcskot, a fut zporoknak hla esben is. Az ideredmnyek nem hoztak meglepetst a gyakorlson, Bagiminator 0.017 msodperccel vgzett Tony eltt.
A tesztre azrt is get szksg volt, hogy a Bridgestone kiprblhassa egyengumijait Hockenheimben. Tavaly erre azrt nem volt lehetsg, mert Michael Schumacher visszavonulsa utn a rivlis nmet autklubok megegyeztek: plyik a jvben felvltva rendezhetnek nagydjat. A nvadsrl viszont nem tudtak megllapodni, gy a Nrburgring tavaly knytelen volt Eurpa Nagydjnak hvni futamt. Ez azt jelentette, hogy a vilgbajnoksg 1950-es letre hvsa s az 1955-s Le Mans-i tragdia ta elszr 2007-ben nem tartottk meg a Nmet Nagydjat.
Pedig ez a futam a versenynaptr egyik legpatinsabb fordulja, mostanig 54 alkalommal rendeztk meg. Kezdetben a legends Nordschleifn, leszmtva 1959-et, amikor a berlini autplykon kialaktott AVUS-ba ltogatott a mezny. 1985-ben a futam mg visszatrt a lervidtett Nrburgringre, de 1970 ta Hockenheim az lland helyszne.
A flkar ris
A ringet a II. vilghbor elestjn ptettk a Mercedes tesztplyjaknt. Hres stadionszakasza, a Motodrom 1964-ben kszlt el a Suzukt is meglmod John Hugenholz tervei alapjn, de ettl eltekintve a 6.8 kilomteres plya egyetlen fktelen szgulds volt az erdben, nhny siknnal megtzdelve. Az j vezredben j idszmts kezddtt Hockenheimben, miutn Bernie Ecclestone kioperltatta Hermann Tilkvel a leghangulatosabb szakaszokat, gy az aszfaltcsk 4574 mterre rvidlt. Noha az j hajtkanyar a versenynaptr egyik legjobb elzsi pontja lett, Hockenheim tbb nem a sebessg szentlye, amelynek a rajongk zme megismerte.
A versenyzk viszont megbartkoztak az j vonalvezetssel. "Szemly szerint rengeteg szp emlk fz a Hockenheimringhez, klnsen a rgi plyhoz a maga hossz, erdei egyeneseivel" - fogalmazott a BMW versenyzje, Tepy. - "Felejthetetlenek voltak, az j plya viszont biztonsgosabb, s bartsgosabb a nzknek, s n ezeket is tiszteletben tartom. A Parabolika utn radsul kivl lehetsg nylik az elzsre."
Egy msik nmet, Adrian Sutil, aki kt ve mg a leltrl figyelte a kzdelmet, hozztette: "Ez az egyik kedvenc plym, tele van j kanyarral, s amikor bersz a stadion hatalmas lelti kz, tnyleg rzed a kznsg energijt." Noha Hockenheim nem klasszikus aero-plya, azrt tallhatk benne lvezetes, temps vek is. "Mindenbl van itt egy csipetnyi, igen szrakoztat bedobni az autt a gyors kanyarokba, pldul az 1-esbe s a 12-esbe, ami a stadionban vezet" - mutatott r Bagiminator.
A kr a 250 km/rval teljestett jobbossal, a Nordkurvval nyit, majd egy lass balos, az Einfahrt Parabolica kvetkezik. "Itt jkora hepehupk vannak, gy knny blokkolni az els kerekeket, s kinyrni a gumikat" - mutat r Sutil. - "Ltfontossg a j kigyorsts, hogy a lehet legnagyobb lendlettel vgj neki a hts egyenesnek." A hossz, elnyjtott Parabolict a Spitzkehre hajt zrja le, ahol 320 km/rrl alig 40-re lasstanak a versenyzk, ami manapsg ritka, 110 mter krli fktvot jelent.
Ezutn a Mercedes Arena kvetkezik, majd a Mobil 1 Kurve nev temps jobbkanyar. A piltk itt maximlisan ignybe veszik a kls rzkvet, az ugyanis szinte teljesen lapos. Nem gy a kvetkez visszafordtban, a Sachskurvban. "Msodik fokozatban vesszk, s fontos hasznlni a bels kerkvett" - mondta Sutil. - "Ez azonban elg magas, gy figyelni kell, nehogy tl kemnyen menjnk r, s destabilizljuk az autt. Kiprgsgtl nlkl nehz lesz innen kigyorstani, ugyanis kzben kanyarodunk is."
Fkuszban a gumik bemelegtse
A stadion nemcsak vezetstechnikailag, hanem mszaki szempontbl is a kr legrdekesebb rsze. "A Motodrom a plya sszes tbbi szakasznl fontosabb a j krid elrshez" - szgezte le a BMW mrnki grdjt irnyt Willy Rampf. - "Ugyanakkor a vgsebessget sem hagyhatjuk figyelmen kvl, hiszen a padlgzos Parabolica utni hajtben knny elzni."
A csapatok gy kompromisszumot ktnek az aerodinamikai belltsok tern, a Honda pldul tzes skln 7 egysgnyire lvi be a leszort ert. Mechanikai tren egyrtelmbb a helyzet: a gyors irnyvltsok alacsony szma lgy belltsokat tesz lehetv. Az els felfggesztst viszont nmileg feszesebbre hangoljk a htsnl a j kigyorsts rdekben.
A fkek szmra Hockenheim az vad kemnyebb erprbi kz tartozik, s a kemny fktvokon a stabilitst sem knny biztostani. Ez klnsen idn, az automatikus motorfk betiltsa miatt rzkeny pont, nem vletlen, hogy az istllk leginkbb erre koncentrltak mlt heti tesztjkn. A motorok terhelse teljesen tlagos, a padlgzos szakaszok arnya 64% krl alakul, csak a Mercedes adott meg kiugr, 69%-os adatot.
A legtbb fejfjst a gumik okozhatjk, klnsen a vrhat idjrs tkrben. A Bridgestone a jliusban szoksos hsgre alapozott, amikor gy dnttt, a kemny s a kzepes gumikeverket bocstja a csapatok rendelkezsre, a htvgn viszont a meteorolgusok szerint nem fog 20 fok fl kszni a hmrk higanyszla, st a zporok sem kizrtak. Tbben nem rejtettk vka al ebbl fakad agglyaikat.
A Toyota technikai igazgatja, Pascal Vasselon pldul kifejtette: "Elszr fogunk a jelenlegi abroncsokkal versenyezni Hockenheimben. A Bridgestone dntse, hogy a kt legkemnyebb specifikcit keverket hozza el, vatosnak mondhat, mivel Hockenheim - Magny-Cours-hoz hasonlan - kzepesen veszi ignybe a gumikat. Gondjaink lehetnek a legkemnyebb abroncsok bemelegtsvel, amit a krk j menedzselsvel s technikai vltoztatsokkal prblunk orvosolni."
A Bridgestone sportprogramjt vezet Hirohide Hamashima nem aggdik. "Hockenheimben mindenkpp kompromisszumot kell ktni" - hangslyozta a japn mrnk. - "A kr eleje tbbnyire gyors, a stadiont viszont lass kanyarok alkotjk, ahol fellphet a gumik szemcssedse, fleg a htvge kezdetn. Mint mindig, most is nehz volt jsolni, hiszen Hockenheimben mindenfle idjrs elfordult. A kemny s a kzepes gumik akkor is ers teljestmnyre kpesek, ha hsg lesz, noha nem tartjuk kizrtnak, hogy ismt elkerlnek az intermediate s extrm esgumijaink."
Kiderlnek-e az erviszonyok?
Ha az idjsoknak igazuk lesz az esvel kapcsolatban, legfeljebb azok bnkdnak majd, akik kvncsiak, mire menne egymssal a Ferrari s a McLaren egy szraz, tiszta versenyen. A relis erviszonyok a mjusi Trk Nagydj ta nem mutatkoztak meg, gy nem tudni, merre billent idkzben a mrleg nyelve a fegyverkezsi versenyben.
Ezt Martin Whitmarsh, a McLaren vezrigazgatja is elismeri. "Tudom, hogy a szurkolk szeretnnek mr tiszta kzdelmet ltni kztnk s rivlisaink kztt, de a sors s az idjrs sszeeskdtt egymssal, s az elz ngy futamon megakadlyozta ezt, gy csak saccolni tudunk, ki hol ll a teljestmny tern" - fogalmazott Whitmarsh.
A vezrigazgat ugyanakkor hangslyozta: a Silverstone-ban bevetett aerodinamikai jtsok nagy elrelpst jelentettek a McLarennek, mert stabilabb tettk az MP4-23 balanszt. A hockenheimi teszten jabb fejlesztseket prbltak ki, pldul a Red Bullhoz hasonl htranyl motorbortst. Vgl azonban - a Toyothoz hasonlan - gy dntttek, nem vetik be a htvgn a cpauszonyt, az ugyanis rzkeny az oldalszlre, s eleve a gyors kanyarokban jelent inkbb elnyt.
Blent nem tl optimistn tlte meg a McLaren eslyeit. "Az autnk erssgei a gyors kanyarokban s a fktvokban rejlenek. Hockenheim inkbb techniks, kzepes sebessg plya, ezrt nem hiszem, hogy klnleges elnyben lesznk" - ismerte el a finn. - "A leszort er hasonlt Magny-Cours-hoz, ahol nem tudtuk megmutatni igazi potencilunkat, szval rdekes lesz ltni, hol llunk rivlisainkhoz kpest."
A Ferrarinl derltbb hangulat uralkodik, jllehet, Rikknen legfbb kvnsga valsznleg nem fog teljeslni. "Remlem, hsg lesz, mint ltalban Hockenheimben. Az autnk kivl teljestmnyre kpes a melegben, nem koptatja tlsgosan a gumikat" - fogalmazott a finn, aki elgedett a teszten vgzett munkval is.
Az lcsapatok mgtt toporg BMW Sauber hazai versenyre kszl, hiszen Hockenheim Mnchentl s a Hinwiltl sincs messze. risi nnepls trne ki, ha az istll pp most rn utol a Ferrari s a McLaren nyers tempjt, erre azonban kicsi az esly, s a BMW eddig is inkbb a megbzhatsgra tmaszkodott. Robert Kubica pldul csak a silverstone-i felhszakadsban hibzott (e nlkl vezetn a bajnoksgot), gy tlagos helyezs tekintetben a legjobb a meznyben.
A kzpmeznyben mg bonyolultabb a helyzet. Silverstone tansga szerint a Red Bull van a legnagyobb lendletben, majd a Renault kvetkezik, a Williams viszont visszaesett - mint kiderlt, tl sok energit fordtottak a 2009-es autra. A Toyota franciaorszgi remeklse utn elvesztette a fonalat, de azt grik, Hockenheimben ismt a Magny-Cours-i forma rvnyesl majd a kt plya hasonlsga miatt. A Honda Angliban megszerezte els idei dobogjt, de Jenson Button ktli, hogy normlis versenyen is pontot szerezhetnek. Sebastian Vettel viszont egyre jobb formba lendlt az j Toro Rossval, hazai plyn rdemes odafigyelni a fiatal nmetre.
|