Foldal : Futamelzetes - Brit Nagydj |
Futamelzetes - Brit Nagydj
Heikki 2009.01.09. 22:07
Egy nulla pontos verseny utn Bagimintor a Forma-1 s sajt hazai plyjn lehelne j letet vilgbajnoki eslyeibe, a Ferrari azonban elg nagy lendletben van ahhoz, hogy elrontsa az sszes jegyet elkapkod britek rmt.
A Brit Nagydjjal folytatdik a Forma-1 idei szezonja, gy kt balul sikerlt futam utn Bagimintort ismt reflektorfnybe kerlt - jllehet, a tavaly irracionlis mreteket lt Bagimintor-mnia mra albbhagyott valamelyest. Egy ve idmr edzst szmztek kbelcsatornra egy rla szl portrfilm kedvrt, most viszont mg a brit mdia is kikezdte a McLaren piltjt, aki vezeti hibi miatt kt bntetssel s nulla ponttal abszolvlta a kanadai s franciaorszgi futamokat.
A lelkes brit szurkolkat azonban ez egyltaln nem zavarta, gy a htvgn ismt telt hz lesz Silverstone-ban. Vasrnap 90 ezer, a htvgn sszesen 240 ezer nz kveti majd figyelemmel az esemnyeket a leltkrl - de termszetesen nemcsak Bagimintora lesznek kvncsiak, hiszen Silverstone az egsz Forma-1 szmra hazai plya.
Amellett, hogy 1950. mjus 13-n itt rendeztk az els vilgbajnoki futamot, a krnyken elterl "Motorsport-vlgyet" a tz istllbl hat nevezheti otthonnak. A Force India gyra Silverstone-ban, a plyval szemkzt fekszik - versenyhtvgken a tervezirodbl hallani lehet a motorhangot -, s 20 mrfldes krzetben tallhat a Honda (Brackley), a Red Bull (Milton Keynes), a Renault (Enstone), a Williams (Grove), valamint a McLaren motorjait elllt Mercedes High Performance Engines (Brixworth) fhadiszllsa is.
A Ferrari olasz istllknt kvlllnak szmt ebben a kzegben, de valjban nem az, elvgre mindmig a Scuderia aratta a legtbb gyzelmet a Brit Nagydjakon (15-t), radsul els diadalukat is itt knyveltk el 1951-ben Froiln Gonzlez rvn. Most is k rkeznek a legnagyobb lendlettel Silverstone-ba, s nemcsak azrt, mert Gaben tavaly nyert itt: kt hete, Magny-Cours-ban is legyzhetetlenek voltak.
A rivlisok azonban nem ttlenkedtek a Francia Nagydj ta eltelt kt htben. A csapatok Silverstone-ban folytattk idei tesztprogramjukat, s stlszeren minden tren angolok vittk a prmet a hrom napos gyakorlson. A legtbb krt a BMW-s Popey tette meg, mg a legjobb idt Bagimintor rte el, utbbi 1:19.170-es kre radsul csak 18 ezreddel maradt el a tavalyi versenyhtvge etalonjtl, amelyet Blent futott a Q2-ben.
Szlvsz, gyorsasg
Az Olasz Nagydj mellett a Brit GP az egyetlen verseny, amelyet 1950 ta minden vben megrendeztek, jllehet, nem mindig Silverstone volt a helyszn: Brands Hatch 12, Aintree 5 alkalommal adott otthont a futamnak. A northamptonshire-i plya a 41-szer volt hzigazda, m ezalatt rengeteg vltozson ment keresztl. Az aszfaltcsk 1994-ben, a Luffield-kanyar tptsvel nyerte el jelenlegi, 5141 mteres formjt, amely rzi az eredeti vonalvezets gyors karaktert.
"Ez az idny egyik legjobb helyszne - valdi versenyzi plya" - mltatta Bagimintor Silverstone-t, amelynek 230 km/rs tlagsebessgt csak Monza mlja fell. - "Szupergyors plya, a kr els felben egyltaln nincs szksg a fkre, csupn nmi gzelvtelre, s nhny levltsra. Inkbb arra kell figyelni, hogy ne essen le tlsgosan a fkek hmrsklete, hiszen igen keveset hasznljuk ket. Hol mshol tapasztalunk ilyesmit? A Forma-1 nem lenne ugyanaz Silverstone nlkl."
A kr a versenynaptr egyik legnpszerbb kanyarjval, a Copse nev jobbossal nyit, amelyet hatos sebessgfokozatban, 290 krli tempban lehet teljesteni. "Ez olyan gyors, hogy nehz megtallni a kanyarodsi cscspontot" - mondja Adrian Sutil, a Force India versenyzje. - "Befordtod az autt, s ha elvtetted, fel kell engedned a gzpedlt, mivel nincs elg hely a kijratnl. Ha viszont sikerl padlgzzal bevenni - amihez a hatron kell vezetned -, azzal 0.1 msodpercet nyerhetsz."
A Copse utn a Maggotts, a Becketts s a Chapel kvetkezik, ahol t temps v fondik egymsba, s sehol mshol nem lehet meggyzbb kpet alkotni a modern F-1-es autk irnyvltsi kpessgrl. A soron kvetkez Hangr-egyenest a Stowe visszafordt zrja le, ahol a piltk elszr nyomjk le a fkpedlt. A plya els szektora a nzknek is ltvnyos, a piltknak pedig lvezetes, m meglehetsen fraszt is. "Igen fiziklis plyrl van sz, ahol rengeteg G-ervel kell megbirkznunk" - mutat r Blent
A sors irnija, hogy a legtbb idt mgis a kr msodik felt alkot lass kanyarokban lehet nyerni s veszteni. Az egyik legnehezebb kzlk rgtn a Vale s Club, ahonnan kanyarodva kell kigyorstani. "Nagy kihvst jelent ez a kombinci" - ismeri el Sutil. - "Csak akkor kerlnk az idelis ven a hossz jobbosban, ha eltte a balkanyar jl sikerl. Tavaly kiprgsgtlval ez knny volt, az idn nehezebb lesz kigyorstani innen."
A plya egyetlen negatvuma, hogy kemny fktvok hjn elzni szinte lehetetlen rajta, s a versenyzket a szllksek is gyakran megtrfljk. Silverstone katonai repltren plt, gy kevs a tereptrgy a kzelben, a mlt heti teszten pldul Giancarlo Fisichella trte ssze a Force Indit, amikor a hirtelen oldalszl felbortotta az aut egyenslyt a Becketts-ben.
Ketts kihvs
Silverstone ktarcsga nemcsak a sofrk dolgt nehezti meg, mszaki szempontbl a sokoldal autkat djazza. "A plya els felt jellemz nagy sebessg kanyarok elsrang aerodinamikai balanszot kvetelnek, hogy a versenyzk knyelmesen s magabiztosan rezzk magukat a voln mgtt" - magyarzza a McLaren vezrigazgatja, Martin Whitmarsh. - "A kr utols harmada azonban sokkal lassabb s szkebb, s sokkal inkbb a mechanikai tapadsra tmaszkodik, mint az aero-teljestmnyre. Ez fantasztikus kihvs piltnak s mrnknek egyarnt."
Az istllk ennek megfelelen viszonylag sok leszort erre hangoljk az autkat - a Honda pldul tzes skln 8 egysgnyire, ami a Magny-Cours-nak megfelel adat. Mivel nincsenek hossz egyenesek s elzsi pontok, a lgellenlls kevsb fontos.
A mechanikai belltsok elretoltak: az els felfggesztst kemnyebbre veszik a gyors irnyvlts rdekben, a htst pedig lgyabbra, hogy knnyebb legyen kigyorstani a lassabb kanyarokbl. Mivel a Vale bejrata elg rzs, az Abbey-ben s a Brooklands-ben pedig a piltknak kemnyen meg kell lovagolniuk a kerkvetket, a hasmagassg meghaladja az tlagot.
A motorokat r terhels 2006-ban, a V8-as formula bevezetse ta megntt, hiszen immr olyan kanyarokat is csak gzelvtellel teljestenek a piltk, amelyekben korbban le kellett vltani. A padlgzos szakaszok arnya gy sem sokkal haladja meg az tlagot: a Renault-nl 66, a BMW-nl 64, a Hondnl 62 szzalk. Az erforrsok htse a magas tlagsebessg miatt nem okoz gondot, mint ahogy a fkek sem. Mivel jelentsebb fktvok egybknt sincsenek, az istllk itt hasznljk a legkisebb fkht csatornkat.
A gumik ignybevtele ezzel szemben extrmnek mondhat a gyors kanyarok miatt, ebbl a szempontbl Silverstone Barcelonval s Spval emlthet egy lapon. "Ez rendkvl kemny plya a gumik szmra a vonalvezets s a borts miatt is, amely ugyancsak az rdesebbek kz tartozik" - mondta Hirohide Hamashima, a Bridgestone sportigazgatja. - "Az utols komplexumban a szemcssedssel is szmolni kell, a gumik kezelse gy nagy szerepet jtszik a j eredmnyben."
A japn cg ennek megfelelen a kt legkemnyebb gumikeverket viszi Silverstone-ba, amelyeket a csapatok mr a mlt heti teszten kiprbltak. "A kzepes keverk egyetlen krben gyorsabb idt tett lehetv, s ha a nagydjon hasonlak lesznek a krlmnyek, akkor az idmrn ez lesz az els szm vlaszts." - fogalmazott Hamashima. - "A kemnyebb abroncsok egyenletesebb teljestmnyt nyjtottak, m ha az istllknak sikerl kordban tartaniuk a szemcssedst, lehetsges, hogy a versenyen is a kzepes keverket rszestik elnyben."
Elkpzelhet persze, hogy nem a csapatok, hanem ez giek mondjk ki a vgs szt a gumivlaszts tern, hiszen a meteorolgusok legalbb 60 szzalkos valsznsggel est jsolnak szombatra s vasrnapra.
|