Foldal : Futamelzetes - Bahreini Nagydj |
Futamelzetes - Bahreini Nagydj
Heikki 2008.11.15. 09:51
Pr nap pihen utn a "bahreini homokozban" folytatdik a McLaren s a Ferrari idei ktlhzsa, ahol az egyre nagyobb nyoms alatt nyg KRaikkonenek utoljra nylik eslye letet lehelni vilgbajnoki remnyeibe. Tavaly sikerlt neki.
Egy ide, egy oda - a htvgi Bahreini Nagydj utn gy tnik, az idn is legalbb ktplus vilgbajnoksgnak lehetnk tani a Forma-1-ben.
Erre most is megvan minden eslye, hiszen br a htvgn McLaren versenyezhet "hazai" plyn - a grda msodik legnagyobb tulajdonosa a Bahreini Kirlysg - a Ferrarinak vannak a legfrissebb tapasztalatai a sakhiri aszfaltcskrl. Az olasz csapat a Toyotval karltve hat tesztnapot tlttt itt februrban, s egyenknt mintegy tezer kilomtert tettek meg. KRaikkonen 1,344 msodperccel jobb kridt autzott, mint Screw a tavalyi versenyhtvgn, s a toyots Titanka annyira megijedt az F2008 teljestmnytl, hogy rgtn a finn kezbe nyomta volna a vilgbajnoki trfet.
Ksbb persze kiderlt, hogy nem eszik olyan forrn a kst, radsul a Ferrarinl is elismertk, hogy a teszt nem jelent akkora elnyt, mint azt elsre gondolnnk. "Egy olyan kompetitv sportban, mint a Forma-1, brminem elnynk, ami a tli tesztelsbl szrmazhat, valsznleg a pnteki szabadedzsek vgre mr el is illan" - mondta Aldo Costa, a Ferrari technikai igazgatja.
Homok a szlben
Tl sok tapasztalata persze a tbbieknek sincsen, hiszen Bahrein csak 2004-ben kerlt az F1 versenynaptrba. Az arab szigetorszg plyja minden ignyt kielgt, de sivatagi krnyezetben fekszik, ami nem tl kellemes a piltknak.
"gy rzem ott magam, mintha egy homokozban jtszank" - rulta el KRaikkonen. - "Brhov nznk, homokot ltunk, s rezzk is, pldul a hajunkban." Ez persze a kisebbik gond. Heikki hozzteszi: "A homokot a szl gyakran a plyra fjja, ezrt fura rzs itt vezetni. Sohasem tudhatjuk, milyen plyaviszonyokra szmthatunk a kvetkez kanyarban, gy gyakran rnek meglepetsek."
A piltk a vonalvezetst sem kedvelik tlsgosan, az lvezetes, temps kanyarok ugyanis szinte teljesen hinyoznak az 5412 mteres aszfaltcskbl. "Bahrein az egyik leglassabb a Hermann Tilke ltal tervezett plyk kzl, br ettl fggetlenl rdekes" - mondta udvariasan a toyota piltja, Aki. A szlvszgyors 5-6-7-es siknt leszmtva jobbra szk hajtk ktik ssze a ngy hossz egyenest, de nhny v nagy kihvst jelent, klnsen most, az elektronikus vezetsi segdeszkzk betiltsa utn.
"A 2-es kanyar egy balos trs, ami kiprgsgtl nlkl elg nehznek grkezik, mivel az aut hajlamos ott megcsszni. A 3-as kanyar knnyedn padlgzos, a 4-es azonban kifel dl, ami TC nlkl problmkat okozhat" - magyarzta Aki. A legrdekesebb fordul taln a 10-es szm balos, amelybe kanyarods kzben kell fkezni. "Itt mindenki blokkolja egy kicsit a kerekeit, mivel ez a kanyar is kifel dl, radsul dombtetn fekszik, ezrt a bal els kerk szinte terheletlen" - fogalmazott az osztrk.
Bahreinben teht - akrcsak Melbourne-ben - a fkezsen s a kigyorstson van a hangsly, gy remnykedhetnk benne, hogy lthatunk nhny kisebb-nagyobb vezeti hibt a htvgn. A fktvokat mr csak a homok s a tereptrgyak hinya miatt is knny elvteni, ami elsegtheti az elzseket. Erre az 1-es s a 4-es kanyar knlja a legjobb terepet, de a 13-asban is meg lehet trflni az ellenfelet, ha az nem vigyz elgg a gumikra, az ide vezet hossz jobbosban ugyanis sokig hat nagy terhels a bal els abroncsra.
Gumilgyts
Technikai szempontbl a gyorsts-fkezz stlus Sakhir nem tartozik az aero-ignyes plyk kz - itt inkbb azoknak az autknak terem babr, amelyek stabilak a fktvokon, elsrang mechanikai tapadssal brnak, s nyomatkos motorjuk rvn j a kigyorst kpessgk.
A szrnylls hasonlt az Ausztrliban s Malajziban hasznltra, de a hossz egyenesek miatt kiss laposabb annl - a Toyota tzes skln 7 egysgnyi leszort erre hangolja autit. A mechanikai belltsok terletn az egy szem temps sikn miatt kell kompromisszumot ktni. "A kanyar lvezetes, de egyben frusztrl, mert ha nem lenne, simn puhra lltannk a futmvet, gy viszont muszj megtartanunk nmi feszessget a gyors slypontthelyezs rdekben" - mutat r Titnka.
A sok hajt miatt Sakhir a fkek harmadik legkemnyebb prbattelt jelenti Montreal s Melbourne utn, s hteni sem knny ket. A hsg a motorokat sem kmli, radsul a homok miatt a szoksosnl finomabb szrkkel elltni a lghtket, ami rontja a hatkonysgukat. Az erforrsok terhelse ettl eltekintve kzepes - a padlgzos szakaszok 63%-os arnya alig haladja meg az tlagot. A sebessgvltknak krnknt 58, versenytvon 3306 kapcsolst kell kibrniuk, ami kismrtkben nagyobb az tlagosnl.
A gyors kanyarok hinya miatt a gumikops nem vszes, de a viszonylag stt aszfalt s a homok miatt nem is elhanyagolhat. A Bridgestone ennek ellenre a tavalyinl lgyabb abroncsokat bocst a csapatok rendelkezsre. "Az adatok azt mutattk, hogy egy fokkal lgyabb irnyba mehetnk a skln, ezrt idn a lgy s a kzepes keverket vlasztottuk erre a plyra" - mondta Hirohide Hamashima, a cg technikai igazgatja. - "Ez egyben azt is jelenti, hogy a csapatoknak kevesebb elzetes informcijuk lesz, mint az idny els kt nagydjn volt, ahol a 2007-essel azonos specifikcij gumikat hasznltk."
A Ferrarinak s a Toyotnak teht elvileg elnyt jelenthetne a februri teszt, csakhogy azon kizrlag kemny abroncsokat kaptak a Bridgestone-tl, gy mindenki tiszta lappal indul. Ami a benzinstratgit illeti, Sepanghoz kpest Bahreinben kevsb jelent htrnyt a nehz aut, ezrt mg kevsb vrhat, hogy az lcsapatok lervidtik az els etapjukat. A Q3-ba jutk tankolsaira vrhatan a 17-21., illetve a 35-40. kr kztt kerl sor, mg a tbbiek valsznleg a 20-25. s a 40-45. kr kztt fognak kereket cserlni.
Status quo
Br Sakhir sajtossgai papron a McLarennek kedveznek, tavaly Ferrari-gyzelem szletett itt, gy nehz lenne megjsolni, az idn ki kerekedik fell. Az Ezst Nyilak elvileg hasznot hzhatnak belle, hogy KRaikkonennel szemben friss motorokkal vgnak neki a htvgnek, de ennek jelentsge elenysz - a finn Sepangban korn letekerte a fordulatszmot, Screw erforrst pedig annak ellenre sem cserlik ki, hogy bntetlenl megtehetnk. Radsul a meteorolgusok mindssze 23-29 fokos hmrskletet jsolnak a htvgre.
A brazil mellett egybknt KRaikkonent is fti a bizonytsi vgy, hiszen eddig mg nem sikerlt gyznie Bahreinben, ahol sorozatban hromszor vgzett a 3. helyen. Heikkinek viszont kellemes emlkei vannak a plyrl, hiszen tavaly itt gyzte le elszr Titankat a McLarennl, s vette t a vezetst az sszetettben, ngy ve pedig sajt bevallsa szerint lete versenyt futotta, amikor a 23. rajthelyrl nyerte meg az F3 Euro egyik versenyt.
A BMW Sauber minden bizonnyal ismt a kt lcsapat nyomban liheg majd, de nem valszn, hogy pp Sakhirban kapjk el a grabancukat, mivel a vgsebessg nem tartozik az F1.08 erssgei kz. Ian Bond radsul a mlt hten elrulta, hogy az aut hajlamos rzkenyen reaglni a szllksekre, amelyek gyakoriak Bahrein szigetn.
Halvny remnysugarat jelenthet a ktszeres bajnoknak, hogy a Toyota bevallottan kszkdik a vgsebessgvel. "Bahrein nehz plya lesz neknk, mivel tele van hossz egyenesekkel, ahol sok idt vesztnk. Sokat kell javtanunk az ottani teljestmnynkn, de a 6-7. helyrt taln gy is harcba szllhatunk" - nyilatkozta nemrg Titanka. A BMW Sauber ugyanakkor feltmadhat sepangi poraibl. "A sakhiri aszfalt sokkal jobban fekszik az autnknak, ezrt nem szmtunk hasonl problmkra" - mondta Ian Bond
Plya bemutatsa:
|